Toimintakertomus 2007

Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Suomen sudenkorentoseura ry

Toimintakertomus 2007

Suomen sudenkorentoseuraan (jatkossa seura) kuului vuoden 2007 loppuun mennessä 56 varsinaista jäsentä ja 10 perhejäsentä.

Vuosikokous pidettiin Helsingissä 24.2.2007 Pauligin huvilalla. Kokouksessa jäsenmaksuiksi päätettiin 10€ varsinaiselta jäseneltä, 0€ perhejäseneltä ja 100€ kannatusjäseneltä.

Seuran hallituksen muodostivat Jussi Mäkinen (puheenjohtaja), Jarmo Latva (varapj), Janne Koskinen (sihteeri), Sulka Haro (WWW-vastaava). Varajäseninä toimivat Petri Metsälä ja Petro Pynnönen (arkistonhoitaja, jäsenrekisterin hoitaja, rahastonhoitaja). Tilintarkastajaksi nimettiin Rane Olsen ja varatilintarkastajaksi Sami Luoma. Hallitus kokoontui kolmasti Helsingissä, lisäksi hallituksen jäsenet keskustelivat aktiivisesti sähköpostitse, puhelimitse ja epävirallisissa tapaamisissa seuran asioista.

Jäsenistön tiedotuskanavana toimi sudenkorentoaktiivien sähköpostilista ja seuran kotisivut. Sähköpostilista on toistaiseksi avoin kaikille ja listalle on liittynyt 98 jäsentä. Listalla oli monipuolista keskustelua seuran toiminnan kehittämisestä ja sudenkorentoharrastuksesta. Viestejä listalle lähetettiin yhteensä 1145 kpl vuoden 2007 aikana.

Seuran kotisivutila ostettiin Nebula oy:ltä ja sivut toimivat osoitteessa http://www.sudenkorento.fi. Sivut toimivat Wikipediasta tutulla periaatteella, eli kaikki kirjautuneet käyttäjät voivat muokata niitä. Kotisivut täydentyvät jatkuvasti, mutta niiden pääasiallinen runko valmistui maaliskuun 2007 aikana. Sivuilla oli vuoden aikana 5179 eri kävijää ja n. 80000 sivunlatausta.

Seura oli vuoden aikana näyttävästi esillä useissa sanomalehdissä ympäri eteläistä Suomea kiertäneen valokuvanäyttelyn ansiosta. Näyttelyn pystytyksestä ja valvonnasta vastasivat seuran jäsenet vapaaehtoisvoimin.

Seura järjesti kevään - syksyn aikana kevättapaamisen Jaalaan, sudenkorentokurssin yhdessä Luontoliiton Uudenmaan piirin kanssa, kursiin kuuluneet retket Helsingissä ja Hangossa sekä retken Lopen - Tammelan alueelle. Sulka Haro järjesti seuran jäsenille suunnatun teemamatkan Bulgariaan, jossa kierrettiin paikallisia sudenkorentopaikkoja läpi yhdessä oppaana toimineen Milen Marinovin kanssa.

Seura solmi Luonnontieteellisen keskusmuseon kanssa sopimuksen, jonka perusteella seura sai käyttöönsä kaikki Hatikka -havaintojärjestelmään tallennetut sudenkorentotiedot. Tämän sopimuksen myötä Hatikasta tuli seuran pääasiallinen havaintojen palautuskanava. Jäsenistöä tiedotettiin asiasta sähköpostilistalla ja opastettiin samalla Hatikan käytössä.

Seura nosti suojeluasioita esille olemalla yhteydessä useisiin alueellisiin ympäristökeskuksiin sekä metsäkeskukseen sudenkorentojen elinympäristöjen huomioimiseen liittyvissä asioissa. Kahdesta kaavaluonnoksesta jätettiin mielipiteet, joissa kehotettiin ottamaan paremmin huomioon sudenkorentojen lisääntymispaikat. Seura välitti myös asiantuntija-apua useille tahoille liittyen sudenkorentoinventointien toteutukseen.

Ensimmäisen kokonaisen toimintavuoden päätteeksi seuran hallitus käynnisti vuosijulkaisun teon. Jäseniltä saatujen ehdotusten pohjalta päätetään julkaisun nimi vuonna 2008. Julkaisun toimituskunnan muodostaa vuoden 2007 hallitus. Kuvia ja artikkeleita julkaisuun saadaan myös toimituskunnan ulkopuolisilta jäseniltä.