Toimintakertomus 2008

Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Suomen sudenkorentoseura ry

Toimintakertomus 2008

Suomen sudenkorentoseuraan (jatkossa seura) kuului vuoden 2008 loppuun mennessä 97 varsinaista jäsentä ja 24 perhejäsentä.

Sääntömääräinen vuosikokous pidettiin Porissa 23.2.2008. Kokouksessa jäsenmaksuiksi päätettiin 15€ varsinaiselta jäseneltä, 0€ perhejäseneltä ja 100€ kannatusjäseneltä.

Seuran hallituksen muodostivat Jussi Mäkinen (puheenjohtaja), Sami Karjalainen (varapj), Jarmo Latva, Rane Olsen, Janne Koskinen (sihteeri), Sulka Haro (WWW-vastaava). Varajäseninä toimivat Petri Metsälä ja Petro Pynnönen (arkistonhoitaja, jäsenrekisterin hoitaja ja rahastonhoitaja). Tilintarkastajaksi nimettiin Anita Inberg ja varatilintarkastajaksi Esko Inberg. Hallitus kokoontui neljästi Helsingissä, lisäksi hallituksen jäsenet keskustelivat aktiivisesti sähköpostitse, puhelimitse ja epävirallisissa tapaamisissa seuran asioista.

Jäsenistön tiedotuskanavana toimi sudenkorentoaktiivien sähköpostilista ja seuran kotisivut. Sähköpostilista on toistaiseksi avoin kaikille ja listalle on liittynyt 120 henkilöä. Listalla oli monipuolista keskustelua seuran toiminnan kehittämisestä, sudenkorentohavainnoista ja -harrastuksesta. Viestejä listalle lähetettiin yhteensä 1197 kpl vuoden 2008 aikana.

Seuran kotisivutila ostettiin Nebula oy:ltä ja sivut toimivat osoitteessa http://www.sudenkorento.fi. Sivut toimivat Wikipediasta tutulla periaatteella, eli kaikki kirjautuneet käyttäjät voivat muokata niitä. Sivuilla oli vuoden aikana 7846 eri kävijää ja n.120000 sivunlatausta. Kävijämäärä oli noin 50% suurempi kuin edellisenä vuotena

Seura oli vuoden aikana näyttävästi esillä edellisen vuoden tavoin ympäri eteläistä Suomea kiertäneen valokuvanäyttelyn ansiosta. Näyttely oli esillä Savonlinnassa, Ruokolahdella ja Tammelassa.

Luontokuva-lehdessä julkaistiin 12-sivuinen (+ kansi) sudenkorennoista ja niiden valokuvauksesta kertova artikkeli, jonka kirjoitti Lisse Tarnanen ja jonka kuvat olivat seuran jäsenten ottamia. Kuvapalkkiot lahjoitettiin seuralle.

Seura järjesti kolme retkeä/tapaamista vuoden aikana: vuosikokouksen yhteydessä jäsentapaamisen Porissa 23.-24.2., sudenkorentoretki Karkkilaan 19.-20.7. ja sudenkorentojen toukkien etsintään ja määrittämiseen keskittyneen retken Valkealaan 11.-12.10.

Seura julkaisi jäsenlehtensä Crenatan ensimmäisen numeron toukokuussa. Lehden painos oli 150 kpl ja se toimitettiin kaikille jäsenmaksunsa maksaneille jäsenille. Seura painatti myös 5000 kpl painoksen sudenkorennoista kertovaa esitettä "Kiehtovan koreat korennot". Esitettä on ollut jaossa ympäri Suomea erilaisissa luontokeskuksissa sekä seuran valokuvanäyttelyn ohessa. Esite on myös toimitettu kaikille kesäkuun jälkeen seuraan liittyneille uusille jäsenille Crenata-lehden ohessa. Esitteen sähköinen versio on ladattavissa seuran www-sivuilla.

Luonnontieteellisen keskusmuseon ylläpitämä Hatikka-palvelu oli seuran pääasiallinen sudenkorentohavaintojen palautuskanava. Vuoden aikana järjestelmään kirjattiin 5960 havaintoa, kasvua edellisvuoden havaintomäärään oli n. 17%.

Seura nosti suojeluasioita esille jättämällä mielipiteensä kahdesta eri YVA-arviointiohjelmasta sekä yhdestä Itä-Suomen ympäristölupavirastoon jätetystä ruoppauslupahakemuksesta. Seura välitti myös asiantuntija-apua useille tahoille liittyen sudenkorentoinventointien toteutukseen.